هاستینگ خوب

بررسی و انتخابات یک هاستینگ خوب

هاستینگ خوب

بررسی و انتخابات یک هاستینگ خوب

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

علیرضا احمدیان نابی اصل | شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۰۱:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

“اگر من CDN برای سایتم بگیرم باز هم نیازه هاست بخرم؟”

 

وقتی چنین سوالاتی مدام از ما پرسیده می شود به این نتیجه میرسیم که بسیاری از تازه کارها هنوز درک درستی از CDN ندارند. بخشی از این ابهام به ما برمی گردد که شاید هیچوقت به طور واضح در مورد CDN صحبتی نکردیم. هربار درمورد آن نوشتیم، مفاهیم پایه را نادیده گرفتیم.
حالا قصد داریم در این مقاله توضیح دهیم که CDN چیست و چرا به استفاده از CDN برای بلاگ وردپرس یا سایت خودتان نیاز دارید.
در همین ابتدا برای واضح تر شدن بهتر است بگوییم که CDN چیزی است که علاوه بر هاست از آن استفاده می کنید؛ چون کمک زیادی به افزایش سرعت سایت می کند. CDN جایگزین هاست نیست! با وجود داشتن CDN باز هم شما به یک هاست نیاز خواهید داشت.

Content Delivery Network یا شبکه ی توزیع محتوا که مخفف آن CDN می باشد، شبکه ای عظیم از سرور هایی می باشد که در نقاط مختلف دنیا برپا شده و به صورت جغرافیایی پخش شده اند.

محتوای وبسایت ها با بکارگیری از شبکه ی توزیع محتوا و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران از طریق نزدیک ترین شبکه به کاربران ارائه داده می شود. این شبکه ها در سرعت بخشیدن به تحویل محتوا و پهنای باند در وبسایت های بزرگ و جهانی مثل یاهو، گوگل، فیس بوک و… تاثیر به سزایی دارند.

cdn

یک شبکه ی توزیع محتوا یا CDN در اصل یک مجموعه از سرور ها در کشور های مختلف جهان می باشد که نسخه ای از وبسایت شما (شامل تمامی عکس ها و متن ها و کد های css و  html و…) روی این شبکه وجود دارد و اگر از این شبکه استفاده کنید، زمانی که کاربران قصد وارد شدن به وبسایت شما را دارند درخواست شان به نزدیکترین سرور از نظر جغرافیایی ارسال می شود و صفحه ی وب سایت شما در سریع ترین زمان ممکن برای کاربر نمایش داده می شود.

معمولا وقتی یک کاربر از سایت وردپرس شما دیدن می کند، به وب سروری که سایت خود را در آن هاست کردید هدایت می شود. فرض کنیم وب سرور میزبان شما در شهر تهران قرار گرفته است.

اگر سرور اصلی در تهران قرار دارد و شخصی از تبریز به سایت مراجعه کند، به نزدیکترین سرور که در تهران است هدایت می شود.

بدون CDN همه کاربران به همین یک سرور مراجعه می کنند. حالا تصور کنید سایت شما ترافیک بالایی داشته باشد. چه اتفاقی می افتد؟

سایت شما باعث می شود بار زیادی به سرور تحمیل شود که در نتیجه سرعت لود شدن سایت کند می شود و حتی سرور کرش می کند (از کار می افتد). اینجاست که اهمیت وجود CDN به چشم می آید.

نه تنها CDN به جای یک سرور چندین سرور برای شما فراهم می کند بلکه این سرور ها در سراسر جهان گستره هستند. وقتی از CDN استفاده می کنید محتوای استاتیک سایتتان کش شده و در تمامی این سرورها ذخیره می شود.
شاید بپرسید محتوای استاتیک سایت شامل چه چیزهاییست؟

تصاویر، فایل های CSS که مربوط به قالب سایت هستند، جاوا اسکریپت ها، فلش و غیره. حالا اگر یک بازدید کننده به سایت شما بیاید (سرور اصلی) فن آوری AnyCast CDN او را به نزدیکترین سرور موقعیت مکانیش هدایت می کند.

در صورتی که CDN داشته باشید این شخص بجای انتقال به تهران، به POP موجود در تبریز منتقل می شود.

نحوه توزیع محتوا در POP های CDN

مثال از پخش شدن محتوای سایت در قاره آمریکا

 

امتیاز استفاده از CDN فقط افزایش سرعت بارگزاری سایت نیست بلکه تعداد هک هایی که هنگام انتقال فایل های استاتیک به کاربر نهایی اتفاق می افتد را نیز کاهش می دهد.

نزدیکی کاربر به وب سرور تاثیر به سزایی در سرعت لود سایت دارد. با مستقر کردن محتوای سایتتان روی چندین سرور پراکنده در جهان، باعث می شوید سایت از موقعیت کاربر سریعتر لود شود. اینجاست که CDN به کمکتان می آید. به زبان ساده تر هرچقدر سرور CDN به کاربر شما نزدیکتر باشد، محتوا سریعتر لود می شود.

در عکس زیر می توانید شبکه توزیع محتوا کلودفلر را بررسی کنید.

شبکه CDN در جهان

 

 

مزایا CDN چیست و به چه دلیل باید از شبکه توزیع محتوا استفاده کنیم؟

  • سرعت بارگذاری وب سایت و نمایش صفحات وبسایت با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا به طور چشمگیری افزایش می یابد که باعث بالا بردن سئوی سایت و افزایش رتبه ی سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو می شود. این کار به این دلیل اتفاق می افتد که فشار ترافیک داده های وبسایت بر روی تنها یک سرور نمی باشد و چندین سرور یا شبکه همزمان با همکاری هم این کار را انجام می دهند.

افزایش سرعت بارگذاری با CDN

  • امنیت وبسایت نیز با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یا CDN افزایش می یابد. شبکه های توزیع محتوا از Firewall بسیار قدرتمندی بهره مند می باشند که در کمترین زمان حمله هایی که به سایت شما می شود را تشخیص داده و آنها را نابود کرده و اجازه نمی دهند به وبسایت شما هیچ گونه آسیبی برسد.

افزایش امنیت با CDN

 

  • با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یا CDN می توانید تا حد بسیار زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید. زیرا این سرور ها و شبکه ها به صورت اشتراکی هستند و کاربران زیادی از آن به طور همزمان استفاده می کنند و شما دیگر لازم نیست که هزینه های زیادی برای خرید سرور های اختصاصی و هاست های جداگانه صرف کنید. در ضمن با استفاده از این شبکه از پهنای باند بیشتری هم بهره مند خواهید شد.

صرفه جویی در هزینه با cdn

دیگر مزایا CDN

  • جلوگیری از کرش کردن

به لطف شما کاربران همیشگی سایت، که مقالات مارو به اشتراک می گذارید، ما روی برخی از مقالات ترافیک سنگینی داریم که اگر تنظیم مناسب CDN و کش نبود گاهی اوقات کرش می کرد.

در واقع CDN به ما اجازه می دهد به جای اینکه تمام ترافیک سایت را روی سرور اصلی داشته باشیم، آن را بین چندین سرور تقسیم کنیم و احتمال کرش کردن را بسیار کم کنیم.

  • بهبود تجربه کاربر

از وقتی استفاده از CDN را آغاز کردیم متوجه کاهش نرخ خرابی در سایتمان شدیم. علاوه بر این، شاهد افزایش بازدیدکنندگان سایت و تعداد دفعات بازدید هر کدام از آنها بودیم. مسلما یک سایت پرسرعت تجربه کاربر را بهبود می بخشد.

  • بهبود SEO

گوگل به وضوح اعلام کرده که سایت های سریعتر رنک بالاتری در موتور های جستجو دارند.

ما بر روی سایت ایران سرور از Coudflare استفاده می کنیم که واقعا عالی است.

  • قابلیت نصب آسان نیز از دیگر مزایای استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یا CDN می باشد.

 

آموزش ثبت نام در پلن رایگان Cloudflare

تعدادی از سرویس دهنده‌ها و شرکت‌های مختلف مانند  Cloudinary, CloudFlare وجود دارند که cdn رایگان را ارائه می دهند، و پیشنهاد ما استفاده از CloudFlare می باشد.

برای استفاده از پلن رایگان CloudFlare، می توانید از راهنمایی جامع زیر بهره ببرید.

همچنین شرکت Cloudinary نیز به شما یک سیستم توزیع عکس را ارائه می کند که پلن اولیه آنها رایگان می باشد.

https://blog.iranserver.com/cdn/

 

  • علیرضا احمدیان نابی اصل